Május 7.  Zalkod - Tokaj

Az előző éjszakát Tokajban töltöttem a Zsuzs apartmanházban, Bodrog-parton, szobám ablaka a folyóra néz. Már vagy tíz éve járok ide, mivel rendszeresen vízitúrázunk, és szeretek közel lenni a vízhez.
Reggel 8 órakor indultam el Tokajból Zalkodra. A zsákfalu az ártéren helyezkedik el, ezért át kell kelni a Tiszán. Tímárnál van komp, de az ideiglenesen üzemel, akkor is csak mezőgazdasági célból, munkagépek és jószág átvitelére. A következő Balsánál van, ezt kell választani. Reggel 6-kor indul az első járat, onnantól kezdve szinte folyamatosan jár a komp egyik parttól a másikig. Menetrend nincs, mivel mindig van utas, azonnal fordul és megy. Menetdíj személykocsira 500 Ft, személynek 150 Ft. Tetszett a lapátkerekes megoldás. A menetidő kb. 5 perc.

Kilenc óra felé érkeztem Zalkodra, A vízre szálló helyet könnyen megtaláltam. A templomnál jobbra és onnan csak egyenesen. A többiek még sehol, majd egy óra múlva érkeznek. Kihasználtam az időt, hogy körülnézzek, ismerkedjek. Lehet táborozni itt a parton, bőséges hely van hozzá. Semmilyen infrastruktúra nincs, bushcraftra kell készülni.  A helyi hírmondók szerint felfelé csak néhány kilométert lehet menni, tovább nem elég magas a vízszint. Ennek a hírnek nem örültem, de úgy voltam vele, hogy majd meglátjuk.

bodrogzug tura 02

Térkép 8/B pont. Zalkodnál a part

bodrogzug tura 03

Zalkodnál a part

10 óra felé futott be  csapat nagyobbik része, azaz még heten. Utánfutóval hozták a kajakokat és az egy szem kenut. Lepakoltuk a hajókat, a szükséges holmikat betettük a kajak rekeszekbe, vagy a kenus hordókba. 11:30-kor sikerült vízre ereszkednünk és laza tempóban elindultunk.

bodrogzug tura 04

A csapat egy része. Készülődés a vízre.

bodrogzug tura 05

Előttem Misi.

bodrogzug tura 06

Peti a felderítőnk. Ő mindig előttünk evezett, kitapasztalva a járható utat.

bodrogzug tura 30

Térkép 9. pont. Kiértünk egy tisztásra. Talán innen lehet bekanyarodni a Fekete tóra, de nem vagyunk biztosak, ezért megyünk tovább a vízi ösvényen.

bodrogzug tura 07

Egy szűk csatornán tovább. Csupasz ágak nyúltak a víz fölé, majd ha kibontják leveleiket, zöld alagutat alkotnak. Elég hosszan tartott ez a szűk csatorna. Arra gondolni sem mertünk, hogy valahol ki lehet kötni

bodrogzug tura 08

Térkép 10. pont. Viss határában át kellett emelni a hajókat egy keresztező földúton. Szerencsére csak 50 métert kell vinni. Innen kezdődik a holt Bodrog. Ez a víz már jóval szélesebb.

bodrogzug tura 09

Pont egy nagy kanyarulatban vagyunk. Azon törjük a fejünket, hogy melyik irányba induljunk.  Végül balra kell mennünk, azaz Nyugatnak. Talán másfél km múlva elérjük a Bodrogot, kicsivel a 24-es fkm tábla fölött (térkép 12. pont). A kemping – amelyben éjszaka fogunk megszállni – a 2 és 3 fkm tábla között van, hogy 21 km van még hátra. Sebaj, rengeteg időnk van estig. Legkésőbb 7-re kell a kempingbe érni, mert addig dolgozik a gondnok.

bodrogzug tura 10

Térkép 13. pont. Ez már a Bodrog Olaszliszkánál. Szép homokos fövenyt találtunk a bal parton, ahol pihenőt tartunk. Szemben löszös magas part, melynek tetején új villa épül.

bodrogzug tura 11

Eközben Józsi, Geri, Jani betérnek egy pincészetbe, bort vásárolni, amiből lesz kóstolás is. Mi addig fövünk a napon. Egy óra is beletelik, mire a fiúk megjelennek, boros üvegekkel a kezükben.

bodrogzug tura 12

Lefelé a Bodrogon. Gyönyörű sima a víz, szellő sem rebben. Ilyenkor repes a vízitúrázó szíve. Ennél szebb ajándék nincs is, mikor jó időt ad a természet. Már nincs messze a kemping.

bodrogzug tura 13

Peti és én előre mentünk, hogy a gondnokkal még tudjunk találkozni. Jó tempót kellett diktálni, hogy odaérkezzünk időben. Végül aztán 6-ra értünk az EURÓ kempingbe. Térkép 1. pont. Sokatmondó név!

bodrogzug tura 14

Ez a retró csodakonténer épület jutott nekünk, a felső szint. Belépve enyhe büdös poloskaszag ütötte meg az orrunkat. Volt belőle néhány a szobában. Persze nem gond, gyorsan megszabadultam tőlük.

bodrogzug tura 15

Belépve nem a négycsillagos szállodák miliője idéződött fel bennem, de egy ilyen vízitúrán nem is ez a fő szempont. Viszont rend és tisztaság van. A 2100 Ft/fő szállásdíj a hely színvonalának teljesen megfelel. Gyorsan kiválasztottam a sarki ágyat. Klíma nincs, hűtő van.

Érdemes vinni hálózsákot. Akinek nincs, az kap ágynemű huzatot. A WC és tusoló teljesen rendben van, mindenütt tisztaság.

Május 8. Tokaj - Zalkod

bodrogzug tura 16

Vízre szállás a kemping előtti stégen 9 óra felé.

bodrogzug tura 17

Vízre tettük hajóinkat és elindultunk az 1 km-rel feljebb lévő Zsaró gáthoz. Itt van a Természetvédelmi terület egyik bejárata, a Bodrog baloldalán (ha fölfelé evezel, akkor a jobboldal!). Térkép 4/a pont.

bodrogzug tura 18

Térkép 4/a pont. Ilyen kép fogadja az utazót elsőre. Csend és nyugalom. Az érintetlenség érzése fogja el az utazót. Az ember lehalkítja a hangját, vagy inkább hallgat és bámul.

bodrogzug tura 19

Továbbra is fák övezik a partot, félhomályba borítva a vizet.

bodrogzug tura 20

Térkép 4/B pont. A Zsaró gát egy része. Először ezen a szűkületen kell átkelni, majd egy alagúton. Nem vészes, könnyen leküzdhető.

bodrogzug tura 22

A mai etapon a csatornák szélesebbek, mint a tegnapin. Így kicsit kényelmesebben is lehet evezni.

bodrogzug tura 21

Távolban a Tokaj hegy a TV adóval a tetején.

bodrogzug tura 23

Nézzük csak, mi bújik meg a sás közt? Egy tojás. Ezen kívül láttunk csíbort, piócát, csigákat (nem éti) és persze rengeteg fajta madarat.

bodrogzug tura 24

Jani a természetfotós. Magas vízállásnál ez a mező teljesen víz alá kerül. Az ám a csuda világ! Sok ilyen járat van egyébként, aminek a végén aztán vissza kell fordulni, mert bedőlt fák vannak, túl sűrű a vízi növényzet, vagy csak egyszerűen elfogy a víz.

bodrogzug tura 25

Az előbbi vágaton visszafelé evezve előttünk ismét a Tokaj hegy.

bodrogzug tura 26

Térkép 6. pont. Megérkezünk a kilátóhoz. Itt pihenő következik. A kilátó tetejéről letekintve.

bodrogzug tura 27

A Zemplén irányába tekintve.

bodrogzug tura 28

bodrogzug tura 29

Tokaj hegy a kilátóból.

Innen Zalkod irányába folytatjuk utunkat. A táj változatos, néhol hatalmas fák alkotta erdőben haladunk, kidőlt faóriások a parton, azután végeláthatatlan mezőre érkezünk. Mindenütt a vízitök és a tavirózsa jellemző. A tavirózsa persze még nem ilyenkor nyílik. Jó 4 km evezés után érjük el ismét Zalkodot, tegnapi kiinduló helyünket. Éppen jókor, mert elkezd csöpögni az eső. Mire az összepakolást befejezzük, és útra készen vagyunk, elkezd sűrűbben esni. Nem sokáig tart, éppen csak pár percet, aztán el is áll. Ekkor már Kenézlőnél járunk. A Balsai kompon búcsút mondok a társaimnak, ők Berettyóújfalu felé veszik az irányt, én pedig Rakamaz felé kormányozom a verdát.

Ismét egy apró szegletét fedezhettük föl a szép magyar honnak. Ajánlom mindenkinek, hogy nézze meg ezt a csodát. Kenut lehet bérelni Tokajban több helyen is. Egy jó családi program hétvégére, kis borozgatással egybekötve.

bodrogzug tura 01

A szaggatott vonal jelöli a túránk útvonalát.

A csapat tagjai: Geri: főszervező, túra megálmodója. Robi: NAV FTMB. Peti: Spiri Guru. Józsi az Öreg. Jani a komoly. Misi: fő államkincstáros. Tomi a tanár. Miki: én vagyok.