Tartalomjegyzék

Néhány éve ember kísérletezek saját magamon az egészség és a környezetvédelem jegyében. Eladtam a kocsim, próbálok nélküle élni. Árát szuper túrafelszerelésekbe fektettem. Célom, hogy utazásaimmal minél kevésbé károsítsam a környezetet, és szervesebb kapcsolatom alakuljon ki a természettel. Időközben észrevettem, hogy új életvitelem közben visszatermelődik számlámra a kocsim ára, valamint remekül érzem magam a bőrömben. A sportáruházakban kapható felfújható kajakok és összecsukható kerékpárok nem voltak elég sportosak, sokoldalúak, vagy könnyen elcsomagolhatók, ezért néztem körül magasabb árkategóriában. Jöjjön hát az Anfibio Delta MX packraft és a Tern Verge D9 összecsukható kerékpár közös bemutatója…

evezes kerekparral 02

Packkraft férőhely

Vonat és bicaj

Emberkísérletem kezdetén igyekeztem az utazást kerékpárral és vonattal megoldani. A vasút öles léptekkel fejlődik jó ideje, nagyot lendítettek rajta az ütemes menetrend, a korszerű vonatok, a pályafelújítások, a közlekedési csomópontok, valamint a kedvezménykártyák és az okostelefonos jegyvásárlás. A kerékpárszállításról viszont nincs jó véleményem, így rákaptam a rollerre, majd az összecsukható kerékpárra. De kellett valami gyorsabb, sportosabb, amivel hegyet is lehet mászni. Végül a Tern bringák (www.tern.hu), bizonyultak a legjobbnak. Hirdoformált és 3D marással készült összecsukható vázrendszerük merevebb, mint más márkáké. Közép- és csúcskategóriás gépeik geometriája, sebességáttételei nagyon közel vannak a fitnesz és országúti bicajokéhoz.

evezes kerekparral 03

Bicaj öröm

A Tern Verge D9 összecsukható kerékpár tesztje – megtérülő befektetés

Rengeteg számolgatás után a 2017-ben frissen megjelent középkategóriás Tern Verge D9-est választottam, próbalehetőség nélkül, szinte vakon, csak a technikai adatok alapján. Fontos volt, hogy könnyen szállítható legyen tömegközlekedéssel, továbbá taxiba vagy GreenGo kisautóba is könnyen beférjen. Tern.hu-n vettem, 300 ezer forintba került és még körülbelül százat költöttem tuningra. Az összecsukható bringa árcéduláját valójában fölösleges nézegetni, mert hamar megtérül a befektetés a szállításon megspórolt forintokból. Üzleti tárgyaláson, reprezentatív eseményen, étteremben, vagy tömegközlekedésben az elegáns Tern táskába rejtem a bringát, így csak szokványos poggyásznak nézik. Az összecsukás és kinyitás csupán tíz másodperc. Ebben a formájában mindig jut neki biztonságos hely a ruhatárban, nem kell lakatolással szenvedni. Parkolókeresés helyett időben érkezek, ez is nyereség.

evezes kerekparral 04

Tern Verge D9

Jöhetnek az emelkedők

A D9-es canga 22 colos (451-es) kerékkel jött ki, így jobb az úttartása, mint egy átlagos összecsukhatóé. Hátrány, hogy nehéz jó minőségű 451-es gumibelsőhöz és köpenyhez jutni. Kedvenc Schwalbe HS110 szürke színű külsőmet Angliából kell rendelnem. Sokat számoltam az áttételeket és menetdinamikát, mivel a Tern Verge D9-et a még ritkának számító, mindössze kilenc sebességes Shimano Acera rendszerrel adják. Ezzel a kalkulátorral, a kerékméretet is figyelembe véve meggyőződtem, hogy kis kompromisszummal elég széles áttételtartományával (elöl 53-as hátul 11-36-os) akár alpesi emelkedőket is bevállalhatok.

evezes kerekparral 05

21 sebesség és a D9-es áttétel tartománya


Na meg egy kis tuning

Sokat nyomott a latban, hogy a tern.hu kereskedője mindenben rendkívül segítőkész volt, és jól esik a tízéves garancia is. A stabil, gyors, ötletes, szerethető és tök szexi kis járgányt úgy megnézik, mint egy Porschét. Igaz, hogy fitnesz-tekerésre találták ki, én meg nyomom neki, mint az állat, télen-nyáron mindenhol. Ezért lett sárvédő és csomagtartó, lecseréltem a pedált masszív és levehető MKS Ezy-re, továbbá kicseréltem az összes KMC fogast és láncot még erősebb Shimanóra. Kellemes meglepetés volt a gyári, alul is kipárnázott nyereg, így kényelmesen vehetem vállamra 12 kilóját, miközben mindkét kezem szabad. (Apropó kilók: bár az összecsukható bringa váza picivel nehezebb, cserébe nem kell dög-nehéz lakat.)

evezes kerekparral 06

Packraft a Szigetközben a csomagtartón van a hajó

Menet közben

Az első ránézésre kicsinek tűnő bicajra felülni kellemes meglepetés, beállítás után szinte mindenben a fitnesz kerékpárokéhoz hasonló élmény. Bár olyan magasan ülök, mint egy nagy gépen, a váz súlypontja alacsonyan van, azaz stabilabb érzést ad. Nyerge se nem kemény, se nem puha, zselés, stressz-ponton könnyített, eszembe se jutott, hogy lecseréljem. A 22 colos kereket könnyebben lehet manőverezni és agresszívan gyorsul, utazósebességen pedig elengedett kormánnyal is egyenesben marad. Emelkedőn jól is jön az agilis gyorsítás: az 1221 méter magasságú osztrák Niederalpl hágóra szépen felmászott, nem kellett pihenőzni. Lejtőn, nagy sebességnél talán a merev vázkialakítás és a nagybiciklis geometria miatt nem ráz. Ellenben a kis kerékátmérő és a V-fék miatt lejtmenetben jobban felforrósodhatnak a felnik. Figyelem, a kisebb kerekű bringa váltója nagyon közel van a talajhoz, sziklás helyen és járdaszegélyeknél nem árt vigyázni!

evezes kerekparral 07

Bicajjal a vonaton

A kanyarok bevétele inkább a gumiprofilon múlik. A gyári „kopasz” abroncs esőben megcsúszott, ezért barázdáltabbra cseréltem. Kátyús-murvás vagy földes-füves úton óvatosabb az ember a kis vékony kerékkel, itt bizonyosan hátrányban leszünk a nagybringákhoz képest. Egész napos tekerést figyelve hamarabb fáradok el, a nagykerekű bringához képest körülbelül 30 százalékkal kevesebb kilométer fér a fenekembe. Ám ennyivel több kalandot, külön utat, látványosságot vagyok hajlandó bevállalni egy „hagyományos” bicajtúrához képest. Meglepő előnyhöz jutok a legnehezebb terepen: ha lépcsőt, sziklát kell mászni, vízmosáson átkelni vagy bozótos-ingoványos területen bolyongani. A hosszú nyeregcső és alul is kipárnázott nyereg egyszerűen kiadja, hogy csak vállamra veszem a gépet, a biciklis táskát meg a hátamra. A tervezés első szempontja volt a hordozhatóság. Vállon cipelve a súlypont tökéletes, mindkét kezem szabad, a bringa puhán simul a testemhez! Látványosan, másodpercek alatt lehet kinyitni és összecsukni, masszívan kattan be minden a helyére, elpusztíthatatlan, mint a legendás Kalasnyikov gépkarabély.

evezes kerekparral 08

Bicajjal a munkahelyen

Tern Verge D9 (2017) műszaki adatok

  • Váz: hidroformált alumínium, 3D mart vázkapcsolódás
  • Villa: nagyszilárdságú acél, erős mágneses csatlakozó az összecsukáshoz
  • Kormány: 3D mart alu szár és fej, 6061 alu kormánycső, ergonomikus markolat
  • Nyereg: Tern Porter GripPad design, 6061 alu nyeregcső
  • Kerék: 22 colos (ETRTO 451), duplafalú alufelni, CST 37-451 light skinwall 60 tpi gumik
  • Sebességek: 1 x 9, hátul 11-36T, elöl 53T
  • Váltó: Shimano Acera
  • Súly: 12.2 kg
  • Vázméret: egy méret
  • Váltó áttétel: 2.36 – 7.72 m
  • Összecsukott méret: 44 x 80 x 74 cm
  • Összecsukás ideje: 10 mp
  • Kerékpáros ajánlott magassága: 142 – 190 cm
  • Kerékpáros maximális súlya: 105 kg
  • Fékek: V, alu
  • Pedál: behajtható
  • Kellékek: kitámasztó, opcionális első és hátsó csomagtartó és sárvédő felfogatási pontok

A következő részben
Az Anfibio Delta MX packraft tesztje – ráharap a kocaevezős
A XX. század végén, az Óperenciás tengeren és a kanadai partvidéken túl, ahol a rénszarvas túr, megszületett a packraft, avagy csomagcsónak, mely a legkönnyebb és legkisebb felfújható csónakfajta, amit eddig ismertem.
Kétéltű kalandok várnak
De ha ott a bicikli, akkor miről beszélünk?! A bicaj és csónak kombinációja a bikerafting.
Menet közben
A kicsi, könnyű és rövid hajótest ingaszerű mozgását tompítani lehet az evezési technika csiszolásával, az aljára szerelt uszonyokkal, illetve az orrába pakolt csomagokkal.
Minden szinten szinte minden
Csomagcsónakot beszerezni csak külföldről lehet, de elég széles a kínálat.
Kedvenc túráim
A csomagcsónak és összecsukható kerékpár külön és együtt új lehetőségeket nyitott előttem a kikapcsolódásban és a mindennapokban.
evezes kerekparral 09

 

 

Comments powered by CComment