Merevtestű műanyaghajók évtizedekig bírják a strapát, bármi gondozás nélkül. Elvannak a kertben, napsütésnek, esőnek, hónak kitéve, avar hullik beléjük, pókok költöznek be. Rendes ember persze ezeket is gondozza, letörölve rakja el, letakarja egy ponyvával.

A felfújható hajó hálásan fogad egy kis törődést. Túra után már csak azért is át kell törölni szivaccsal, frottírtörölközővel, mert tisztán illik berakni hordozó zsákjába. Tengeri használat után édesvizes leöblítés sem árt. Nagy azonban a különbség az egy- és kétrétegű típusok között.

leghajok karbantartasa00

Az utóbbiak formáját a sporttáskákéhoz hasonló Cordura vagy egyéb fantázianevű műszálas szövetből varrt huzat adja, felhajtóerejét nejlon úszóhólyagok. Anyagukból adódóan érdesebb felületűek, jobban megragad rajtuk szennyeződés, és sokkal hosszabb idő alatt száradnak meg, rendszerint otthon elő kell venni, és kitenni, kiakasztani, levegőre, napra. Vizesen összegöngyölve tárolni nem szép dolog, némi szerves szennyeződéstől akár meg is penészedhet, ami nagy szégyen lenne.

leghajok karbantartasa01

leghajok karbantartasa05

A sima, fényes anyag, amelyből az egyrétegű hajók készülnek, de előfordul kétrétegűek bizonyos részein is, könnyen letörölhető, és nemcsak nyáron szárad meg percek alatt, hanem télen is. Aki gyakran túrázik, sok időhúzástól és bosszúságtól kíméli meg magát, ha ilyet vesz. E kategóriába tartoznak a különféle márkájú Packraft „zsebhajók”, az osztrák Grabner híresen jó minőségű, de hírhedten drága kajakjai, kenui, katamarán-vitorlásai, és a szintén elsőrangú, de jóval kedvezőbb ár/érték-arányú cseh Gumotex termékek. Saját fejlesztésű és gyártású Nitrilon anyaga, olyan szívós, hogy reklámfilmjükön kisteherautóval és X5-ös BMW-vel keresztülhajtottak egy felpumpált kajakjukon. Ami ezt kibírja, kibír sok mást is.

 

Alapszabály, hogy bármit vettél, olvasd el használati útmutatóját, de mivel az rendszerint nagyon rövid és csapnivaló magyar szövegű, nézz utána az interneten. Gyakori kérdés, hogy ajánlatos-e valami ápolószerrel kezelni a hajót, mint például szilikonos spray-vel az autó műszerfalát. A válasz rendszerint, például a Gumotexnél, egy határozott nem! Sose tudni, milyen kemikáliákat tartalmaz egy adott szer, és milyen vegyi folyamatokat indíthat el: például oldja, felpuhítja a kajak anyagát, vagy öregíti, repedezést okoz. Mindkét esetben tönkremehet a hajó, és elveszhet a garancia. Régen szokás volt a favázú, gumírozottvászon-huzatú „faltbótok” alsó részét az idény végén padlópasztával átdörzsölni, a mai hajókkal senki se vetemedjen ilyesmire!

leghajok karbantartasa04

Hogyan tároljuk a léghajót? Kevés tulajdonosnak tart Újévtől Szilveszterig a szezonja, mint az enyém, többnyire téli álmot alszik a kajak/kenu, de a melegebb évszakokban is hetek telhetnek el két használat között. Van, aki otthon felfújja, és úgy akasztja be a garázs mennyezete alá, mint egy merev kajakot. Nem árt, de nem is szükséges. Egy gumikajak minden további nélkül elviseli, ha összetekerve tartják a zsákjában – fiamék 2008-ban vett Gumotex Sunnyja azóta is nagyon jó állapotban van, így tárolva. Én mégsem szeretem e módszert, inkább két végénél felakasztva tartom Tvistyt a gardróbban, így nem „szokhat meg” gyűrődéseket. Mások ágyneműtartóba fektetik, szintén leeresztve, lazán félbehajtva, kevés helyet foglal. Garázsban, picében ügyelni kell, hogy ne férjenek hozzá kártevő állatok, például autók kábeleit, gumicsöveit előszeretettel rágcsáló menyétek, mert javíthatatlanul tönkretehetik a hajót. Még egy szempont: ha előfordulhatott, hogy egy szelep gombjának véletlen megnyomása, vagy később kijavított lyuk, szakadás miatt víz jutott a hajóba, akkor az a légkamra később összetapadhat. Ezt meg lehet előzni lazán felfújt állapotban tárolva a hajót.

És, ha valami hiba van? Csökken a nyomás… A túra elején kemények voltak a légkamrák, de később megpuhultak – mi történt? Twisty üléseit szájjal fújom fel (kényelmesebb, mint a szelephez igazgatni a pumpa csövét), meleg lehelettel, és téli hidegben összehúzódik. Ugyanez előfordulhat Pakcraft zsebhajókkal, amelyek a pumpazsákos felfújás után tüdővel kapják meg a kellő nyomást. Semmi baj, bele lehet fújni még. Veszélyes viszont a fordított helyzet: nyári reggel hűvösében fújod fel jó keményre a kajakot, és a déli kánikulában, verőfényes napsütésben már majd’ szétdurran. Mielőtt veszélyes lenne a helyzet, ki kell ereszteni egy kis levegőt! Vedd tudomásul, hogy a könnyű tárolás és szállítás előnyéért macerával fizetsz: többnapos túrán jó néhányszor helyesbíheted a légnyomást. Ha nem vagy biztos magadban, vigyél nyomásmérőt, bár szerintem elegendő megtapogatni a kamrákat, ujjal tudd benyomni egy kicsit.

leghajok karbantartasa03

leghajok karbantartasa02

Gumotex hajók alsó légkamráján (azért ott, nehogy a belső ragasztások felszakadása miatt összerobbanjanak a „hurkák”) van biztonsági szelep, amely kiereszti a túlnyomást. Ez pumpálás végén is előfordulhat, nincs vele semmi baj – de mégis lehet. A szelephez bejuthat némi víz, homokszemeket sodorva magával, és egy ilyen ott maradhat a szeleptányér alatt, tömítetlenséget okozva. Lassan, órák alatt, de puhul az alsó rész. Ne ijedj meg! Pumpáld fel, és közel hajolva a szelephez, hallgatózz. Finom sziszegés vezet nyomra. Vedd elő szelepkiszedő szerszámodat (nekem mindig ott van a „kegyszeres” kis táskában), csavard ki a szelepet, öblítsd át tiszta vízben, fújd ki tüdővel, szereld vissza, és felfújás után húzd meg jól. Vége a sziszegésnek és a nyomásvesztésnek. Nem számít hibának, ha néha utána kell fújni egy keveset valamelyik kamrába, lehet, hogy a szelepje ereszt egy kicsit.

 

És, ha nem ott szökik a levegő, hanem buborék-gyöngysor mutatja, hogy kilyukadt egy légkamra? Nagyon ritkán fordul elő ilyen, de ha mégis, nincs tragédia. A hajóhoz adott javítókészlettel, annak útmutatását betartva, meg lehet foltozni. Netán csak ideiglenesen hárítod el a bajt, a helyszínen, széles, erős ragasztószalaggal, és majd elviszed kajakodat javítóműhelybe (például ez egy kipróbált hely). A Gumotex is vállal szakszerű javítást, de csak saját gyártmányaira.

 

leghajok karbantartasa06

leghajok karbantartasa07

leghajok karbantartasa08

 

leghajok karbantartasa09

leghajok karbantartasa10

leghajok karbantartasa11

Épp e cikken dolgoztam, amikor, szinte sorsszerűen, megsérült Gumotex Twist 2 kajakom, mintha azért történt volna, hogy legyen erről tapasztalatom. Kikötéshez part mellé húzva felakadtam egy víz alatt rejtőző sziklán, sokszor fordult elő ilyen, minden baj nélkül. De ez a kődarab nagyon éles lehetett, mintegy két centi hosszan megkarcolta Twisty alját, ugyan nem nyílt szét az anyag, de szökött a levegő. Itthon előkaptam a hajóhoz adott javítókészletet, és a gyári oktatóvideóhoz tartva magam, megfoltoztam, egy kis kerek folttal. Utána felpumpálva, a nyomástól felpúposodott a folt, és le is jött. Okát nem tudom. Mindenesetre bevittem a hajót a Kajak boltba, ahol vettem, segítséget kérni. Kiküldték a gyárba, december közepén, de azt a választ kapták, hogy sok a munka, két hónap a vállalási idő. Megsürgették, persze közbejött a karácsony, végül február első napjaiban érkezett haza Twisty, hosszú téglalap alkú folttal tökéletesen megjavítva. A művelet ára kb. ötvenezer forint (kicserélték a túlnyomás-szelepet is), plusz a szállítás. Most már tudok tanácsot adni: ha valakinek sérül a léghajója, először próbálkozzon saját javítással, illetve kérjen ajánlatot hazai gumicsónak-javítótól, hátha hamarabb és olcsóbban jut célba.

Magánemberek nemigen tartanak raftingtutajt, de ilyenekkel szerzett tapasztalatok is értékesek lehetnek kajakosoknak/kenusoknak. Megtörtént eset: több egymásra rakott nehéz raftot tároltak felfújva, és a legalsó kettő felülete összeragadt, s amikor szétválasztották, az egyik felületéről letépődött egy jókora gumiréteg. Nagyüzemben használt hajókkal óhatatlanul előfordul ez-az. A hurkarobbanást nem lehet javítani, de kiszakadt hajót jó eséllyel igen. Például egy raftingflotta hajóit, napsütéstől védve, kétszintes épület árnyékában tárolták, renyhén felfújva, egymásra rakva. Csakhogy bazi nagy, 5.7-es földrengés rázta meg a környéket és a ház, tetővel mindennel, egyszerűen rádőlt a hajóparkra. A kiszabadított hajók némelyikéhez alig kellett nyúlni, mert megúszta, de volt olyan is, amelyet húsz helyen kellett ragasztani, mert éles törmelékek kiszakították. Annyira jók lettek, hogy még évekig szolgáltak.

Általában: sokkal tartósabbak, strapabíróbbak a léghajók, mint sokan képzelik. Grabner Adventure kenunk 19 éve örvend kiváló egészségnek, fiamék Gumotex Sunny kajakja 13 esztendeje. A két éve, szeptemberben vett Gumotex Twist 2 kajakom 4600 km-t ment már, hányszor törtettem át ártéri uszadékokon, futtattam ki orrát sóderpartra, betonsólyára, és úgy néz ki az alja, mint új korában. Merev hajó helyett vagy mellé nagyon jól használható a léghajó, hosszú ideig szerezhetsz vele élményeket, csak egy kis odafigyelést, józan paraszti észt, gondoskodást vár el, akárcsak túrabakancsod, biciklid, sífelszerelésed. Keveset kíván, sokat ad, bánj vele szeretettel, az enyémet nem is sportszernek, hanem testrészemnek tekintem!

Comments powered by CComment